Tuesday, January 27, 2009

Ini bahasa kami...

Bahasa Kelantan???
Ramai yang tidak fasih malahan tidak reti langsung untuk bertutur dalam dialek Kelantan...

Hamba selaku anak jati Kelantan rasa begitu malu dengan segelintir rakyat Malaysia yang tidak reti bertutur dialek Kelantan.
Sedangkan hamba yang pekat cakap kelate pun masih mampu mengajuk percakapan orang KL,Penang,Kedah mahupun Perak...
Tapi orang luar daripada kelate,x langsung mahu mencuba apatah lagi belajar tentang bahasa yang ada sedikit kacukan dengan Siam...

Renungkanlah wahai anak KL,Penang,Kedah,Perak,Sabah,Sarawak...
Anda sebahagian daripada anak Malaysia...

Jika hamba boleh mencuba bahasa anda,mengapa tidak anda mencuba berbahasa dalam dialek Kelantan...

Renung-renungkanlah...

6 comments:

Gee said...

ne mo belajo ler ne...tapi takut salah cakap...huhu

ajai05 said...

bahasa jiwa bangsa...blajo jgn tak blajo.:-)

putri_lanun a.k.a gothic said...

wei...perak pun tersenarai jgk ke..
ne bley..
x aci aaaaa...

Anonymous said...

motip nak belajar bahasa kelantan????

Panic! said...

bahasa menunjukkan bangsa...

mmg betul...

bahasa Melayu adalah bahasa rasmi...

dialek mane2 pun, bahasa Melayu tetap bahasa Melayu...

so xyah nak gaduh2 nak dialek ni dialek tu...

semua punyai maksud sama...

tapi xsalah nak ikut dan xsalah jugak xikut...

kan...

SarjaN yO said...

Gee: Belajarlah kerana kita semua rakyat Malaysia

Ajai: Belaja jange tok belaja...

Putri: Dah org Perak xnak cakap Kelantan.

Anonymous: Demi kesejahteraan bersama...

Panic: Sokong seratus peratus...